تفاوت حشره کش برقی و شیمیایی

تفاوت حشره کش برقی و شیمیایی

سوزاندن قرص حشره کش

سال‌ها پیش سوزاندن قرص حشره کش یکی از راه‌های مبارزه با پشه‌ها بود. احتمالاً شما هم به خاطر دارید که در و پنجره را باید می‌بستیم، کولر و پنکه را خاموش می‌کردیم قرص را می‌سوزاندیم و پس از نیم ساعتی تحمل گرما، دوباره در و پنجره را باز می‌کردیم. البته اکثر پشه‌ها هم بعد از چندساعتی دوباره با صدای پشه‌ها در کنار گوش خود روبرو می‌شدیم. سوزاندن قرص حشره کش یکی از راه‌های پرطرفدار در مبارزه با حشراتی مانند مگس بود که البته کم کم با پیشرفت‌هایی که در این زمینه اتفاق افتاد جای خود را به دستگاه‌های قرص حشره کش برقی داد.

نحوه کار قرص حشره کش و عوارض سوزاندن قرص حشره کش

عوارض سوزاندن قرص حشره کش برای خیلی از ما ناشناخته است و تصور می‌کنیم این قرص‌ها برای انسان مضر نیستند. اما پزشکان معتقدند که این قرص‌ها همان‌طوری که بر روی اعصاب مرکزی حشرات تأثیر گذاشته و باعث مرگشان می‌شوند، روی اعصاب انسان هم تأثیر خواهند گذاشت و تأثیرات مخربی بر شرایط تنفسی انسان داشته باشند. البته این عوارض فقط محدود به قرص حشره کش نیست و در تمام موارد شیمیایی که شامل پودر، اسپری، قرص‌ها و… می‌شود، وجود دارد. بنابراین مهم‌ترین مشکل حشره کش‌های شیمیایی عوارض آن بر روی انسان است که در طولانی مدت مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

قرص حشره کش برقی

گرفتن قرص حشره کش درحالی‌که دود از آن بلند می‌شود و چرخیدن دور خانه کار ساده‌ای نبود و کم کم جای خود را به دستگاه‌های برقی داد. البته باید اعتراف کنیم که همان روش سنتی تأثیر بیشتری داشت و حداقل پشه‌ها را برای مدت کوتاهی بی‌هوش و ساکت می‌کرد. در روش قرص حشره کش برقی، دستگاه در پریز برق قرار می‌گیرد و به این طرق با استفاده از گرمایی که تولید می‌کند در تمام طول شب، بوی قرص در منزل وجود خواهد داشت و حشرات را دفع خواهد کرد. البته این روش هم علاوه بر آسیب‌ها و عوارضی که دارد معایب دیگری هم داشت که مهم‌ترین آن بسته بودن پنجره‌ها در تمام طول شب بود.

محیط‌زیست و حشره کش‌های شیمیایی

حشره کش‌های شیمیایی همچنین تأثیرات مخربی بر محیط‌زیست می‌گذارند. مواد شیمیایی طوری طراحی می‌شوند که فقط به‌گونه‌ای خاص آسیب برسانند اما معمولاً اکثر این مواد شیمیایی درنهایت وارد چرخه محیط‌زیست شده و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای محیط‌زیست خواهند داشت. همچنین فرایند تولید مداوم این حشره کش‌ها خود به محیط‌زیست آسیب می‌زند و به همین دلیل هر نوع حشره کش شیمیایی مانند پودرها، قرص‌ها، اسپری حشره کش و مایعات مختلف شیمیایی، برای انسان، کره زمین و محیط‌زیست ما مضر هستند. دلیل اصلی استفاده از این مواد تأثیر شدید و آنی آن‌ها است که سرعت بالایی دارند و به همین دلیل توجه ما را در اصل ماجرا که عوارض شیمیایی است، دور می‌کند.

حشره کش برقی

حشره کش‌ برقی معمولاً به حشره کش‌هایی گفته می‌شود که از طریق جریان برق حشرات را از بین می‌برند. در نحوه کار و ساختار این حشره کش‌ها از موارد شیمیایی وجود ندارد و حشرات با برخورد به حشره کش به‌وسیله جریان برق کشته می‌شوند. مثلاً در حشره کش راکتی حشرات پس از برخورد با صفحه راکت، دچار شوک الکتریکی می‌شوند و از بین می‌روند. حشره کش‌های برقی خانگی که از طریق لامپ‌های جذب حشره، حشرات را جذب کرده و از بین می‌برند هم در این دسته قرار دارند. این نوع حشره کش‌ها در سال‌های اخیر طرفدار زیادی پیداکرده‌اند و به دلیل آلودگی کمی که دارند و راحتی در استفاده، به یک گزینه ایدئال برای مبارزه با حشرات تبدیل شده‌اند.

طریقه استفاده از دستگاه حشره کش برقی

دستگاه حشره کش برقی ساختار ساده‌ای دارد؛ حشرات توسط یک لامپ مخصوص جذب می‌شوند، و پس از برخورد با الکترودها حاوی جریان الکتریکی از بین می‌روند. این دستگاه به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی، ضرری برای انسان و محیط‌زیست ندارند. البته در استفاده از حشره کش برقی باید مواردی را رعایت کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید